hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| سوگواره بضعه الرسول فرصتی برای ارادت به ساحت حضرت زهرا (س)

قم| سوگواره بضعه الرسول فرصتی برای ارادت به ساحت حضرت زهرا (س)

دبیرعلمی سوگواره بضعه الرسول با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایجاد محدودیت ها گفت: در شرایط کنونی که امکان بهره برداری از ایام فاطمیه کمتر شده است، باید ارادت خود را به حضرت زهرا (س) در قالب های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم که این سوگواره فرصتی برای عرض ارادت به ساحت حضرت زهرا (س) است.
به گزارش رویداد ایران_قم،حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در نشست خبری که با موضوع سوگواره بضعه الرسول در کتابخانه موسسه دارالزهراء برگزار شد،با اشاره به برخی از ویژگیهای خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این خطبه از نظر زمانی قبل از نهج البلاغه ایراد شده و از نظر بلاغت، مفهوم شناسی و حوادث اجتماعی و سیاسی مطرح شده در آن در دارای مزیت ویژه است.
 وی افزود: بسیاری از مستشرقین و علمای اهل سنت نسبت به این خطبه و مباحث مطرح شده در آن توجه خاصی به خرج داده و یک سند مهم و تاثیر گذار در صدر اسلام محسوب می شود.
 فوادیان عنوان کرد: این خطبه دارای محورهای جامعی چون عقاید، اخلاق، مباحث مربوط به نبوت، امامت و فلسفه احکلام است.

وی با اشاره به یگانه بودن حضرت فاطمه زهرا(س) در عالم خلقت گفت: فخر رازی در تفسیر سوره کوثر به علت عدم تکرار واژگان این سوره در قران کریم پرداخته و می نویسد: «چون حضرت فاطمه (س) در عالم خلقت شبیه و نظیر ندارد، واژگان سوره کوثر هم شبیهی در قرآن ندارد لذا فاطمه کثیر نیست، کوثر است».
دبیرعلمی سوگواره بضعه الرسول با بیان اینکه همه جهان بشریت از فیض وجودی حضرت زهرا(س) بهره مند هستند، تاکید کرد: در شرایط کنونی که امکان بهره برداری از مناسبت فاطمیه کمتر شده است، باید ارادت خود را به آن حضرت در قالب های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم و به همین دلیل این سوگواره ترتیب داده شده است.
وی با اشاره به تقدم خطبه حضرت زهرا (س) بر خطبه های امیرالمومنین(ع) بیان داشت: این خطبه دارای ویژگی های خاصی است بویژه آنکه نه تنها شیعیان بلکه علمایی از اهل سنت در طول تاریخ و برخی مستشرقین به آن توجه کرده اند.
فوادیان تصریح کرد: این خطبه دارای محورهای جامعی است و اعتقادات، احکام، فلسفه احکام، پیامبرشناسی، حوادث بعد از پیامبر اکرم(ص)، لایت، دشمن شناسی، ریشه های اختلاف بین مسلمانان و نقد انصار در آن بیان شده است.
وی ادامه داد: آموزه های تفسیری در خطبه فدکیه، عوامل انحراف از اسلام، ویژگی های امیرالمومنین(ع)، پیامهای خطبه، نحوه حضور بانوان در جامعه، شکر، توحید باوری، مسئولیت پذیری، قرآن باوری، اخلاق، معرفی حضرت زهرا(س)، ویژگی های پیامبر(ص)، شیوه های ابلاغ رسالت، وضعیت جزیره العرب، ویزگی های امام علی در گذر از مشکلات سقیفه، ویژگی مسلمانان فرصت طلب، عوامل انحراف بعد از رسول خدا، ترساندن از فتنه ها، محکوم کردن خلیفه اول، انتقاد از انصار، تحیّر از مغالطه های سیاسی، شرک عملی انصار و…. از جمله موضوعاتی هستند که علاقمندان می توانند در آثار خود به آن بپردازند.
دبیرعلمی سوگواره بضعه الرسول با بیان اینکه خطبه فدکیه، کارکردهای فراوانی در این عصر و زمان دارد، گفت: ام ابیها(س) می دیدند اگر مردم از درب خانه اهل بیت (ع) منحرف شوند چگونه در پنجه سقیفه گرفتار می شوند و لذا محکومیت دائمی سقیفه در برابر ولایت را بیان کردند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد